torstai 17. toukokuuta 2012

Kytkimen huoltoa

Sunnuntaina alkoi tosiaan kytkin luistaa ja tänään aloin sitä purkamaan. Loppujenlopuksi ei  näyttänyt yhtään pahalta. Kitkalevyt oli juuri ja juuri toleranssin sisällä mutta välilevyt oli kympin ilmoitettua arvoa ohkaisemmat (niille ei annettu toleranssia korjauskirjassa). Vähän nyt alkaa epäilyttämään että voisiko vika olla sittenkin öljyissä (motul 5000 10w40). Kaiken järjen mukaan ei pitäsi vielä luistaa kun kerran on toleranssien sisällä osat. 172e kytkinsarjasta on paljon rahaa ja suurin ongelma on 2-4vk toimitusaika, mikä tarkoittaa muutaman ratapäivän menetystä, mikä ei nyt yhtään tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Toinen vaihtoehto olisi ostaa pelkät kitkalevyt. No pitääpi pohtia asiaa. Näihin kuviin ja tunnelmiin tänään....




2 kommenttia:

  1. Olen lasikuulapuhaltanut noita välilevyjä kun tuossa varttimailitouhussa niihin tarttuu palanutta massaa ja niistä tulee kuin uudet. Ehkä jopa paremmatkin pienen pintakarheuden muodossa. Pari kytkintä menee kesässä (60-80 lähtöä) ja öljynä olen käyttänyt Motul 300 V. Kokeilin mm. Bel Ray:tä muutama vuosi sitten, mutta isojen poikien kehotuksesta vaihdoin em. merkkiin. Luistokytkimen osat roskikseen, öljyreikiä lisää, yksi välilevy lisää ja em. öljy, niin kytkin alkoi pelaamaan huomattavasti paremmin. Laji on toki toinen ja taitaa olla mopokin, mulla 1000 K 5?

    VastaaPoista
  2. Tuo kyllä aika järkeenkäypää. Noi välilevyt olivat kyllä aikalailla kiilloittuneet, eli niille vois kyllä jotain karhennusta/puhdistusta tehdä. Kiitoksia vinkistä!

    VastaaPoista